Nivea en de wedervraag

 


Vraag: "Wat zullen we vanavond eten?", antwoord: "Wat wil jij eten?". Bijzonder herkenbaar, een vraag die wordt beantwoord met een wedervraag. Wel makkelijk eigenlijk, toch?

Laten we dit eens vanuit de 2 perspectieven bekijken; het perspectief van de vragende partij en het perspectief van de gevraagde partij. Laten we de vragende partij Anne noemen en de gevraagde partij Daan. Beide namen kunnen zowel voor jongens als voor meisjes worden gebruikt, zodat ik enige vooroordelen als gevolg van bijvoorbeeld een huwelijkse setting kan uitsluiten.

Waarom stelt Anne een vraag? Het kan zijn dat Anne boodschappen gaat doen en moet besluiten wat mee te nemen. Tevens is het mogelijk dat Anne niet wil nadenken over wat er vanavond gegeten gaat worden en besluit de keuze bij de ander te laten. Of beide motieven even valide zijn, wil ik voor nu in het midden laten; een feit is dat Anne een vraag stelt en daarop een antwoord verwacht.

Daan geeft in deze situatie geen antwoord, maar stelt een wedervraag; Daan legt de vraag terug. Waarom geeft Daan geen antwoord? Hier wordt het interessant en ik wil een aantal mogelijkheden de revue laten passeren:

- Het maakt Daan niet uit wat er wordt gegeten. Maar waarom zegt Daan dan niet gewoon "Het maakt me niet uit, kies jij maar". Dan heeft Anne een antwoord en kan Anne besluiten om het heft in eigen hand te nemen (en zelf te kiezen) of aangeven dat het lastig is om te kiezen en hulp daarbij te vragen.

- Daan wil rekening houden met de wensen van Anne. Dit maakt het ietsje ingewikkelder, maar wederom is dan de vraag: waarom zegt Daan niet gewoon: "Mij maakt het niet zoveel uit; ik vind het fijn als we iets eten dat jij lekker vindt". Dan is het antwoord helder en kan Anne daarop reageren.

- De laatste situatie is dat Daan bang is voor de reactie van Anne. Er wordt dus eerst naar de mening van Anne gevraagd voordat Daan antwoordt; het antwoord is afhankelijk geworden van de mening van Anne. Daan stelt zich in deze situatie beneden Anne.

Het bang zijn voor een reactie is het gevolg van het al bedenken hoe er wordt gereageerd, bijvoorbeeld: "Misschien geeft ik wel een heel dom antwoord" of "misschien vinden ze me wel veeleisend als ik zeg wat ik vind" en daarbij de eigen mening onderdanig maken.

Hier komt NIVEA om de hoek kijken: NIVEA staat voor Niet Invullen Voor Een Ander. Door niet vooruit te lopen op de reactie en gewoon jezelf te zijn in je reactie, maak je het jezelf een stuk makkelijker. En de vragende partij ook; deze weet zo immers waar ze aan toe is. Het zorgt voor een heldere gelijkwaardige dialoog.

De manier waarop de vraag wordt gesteld en de manier waarop wordt geantwoord is natuurlijk net zo belangrijk als de vraag zelf: c'est le ton qui fait la musique. Maar daar wil ik nu niet op in gaan.

Dus smeer jezelf iedere ochtend in met Nivea en kom lekker uit voor je eigen mening. Dat gaat een hele hoop misverstanden voorkomen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wetenschap

Voice Dialogue

Vrijheid ...