Voice Dialogue



Eén van de methodieken die ik in mijn coaching praktijk veel gebruik is de Voice Dialogue. Ik vind het iedere keer weer wonderbaarlijk wat voor inzichten zich openbaren tijdens een Voice Dialogue sessie.

Bij Voice Dialogue ga je er vanuit dat in iedere persoon zich meerdere persoonlijkheden bevinden. Zo gedraagt iemand zich op zijn werk vaak anders dan in privé omstandigheden. In een bepaalde situatie wordt een bepaalde persoonlijkheid dominant.

Al je persoonlijkheden samen vormen jouw identiteit. Je kunt dat vergelijken met een grote bus vol met personen (de persoonlijkheden). Echter, er is maar één chauffeur en de persoonlijkheid die achter het stuur zit is de meest dominante. Alle passagiers in de bus kunnen dan adviezen geven, of naar de chauffeur roepen, maar de chauffeur bepaalt de route.

Daarnaast zijn er vast ook nog wel een paar persoonlijkheden waarmee je liever niet wil worden geassocieerd. Die stop je lekker ver weg, in de bagageruimte.

Zolang de bus lekker op weg is en alles in harmonie verkeert, lijkt het op een dagje uit; iedereen is blij. Maar als de chauffeur iets te dominant wordt, en andere persoonlijkheden zich niet gehoord voelen, dan is het een ander verhaal. Ze beginnen te schreeuwen, door elkaar heen. Het kost dan veel energie om de bus nog op de rit te houden.

Tijdens een Voice Dialogue sessie proberen we de harmonie weer te herstellen. Dit doen we op 2 manieren; we proberen de dominante persoonlijkheden iets minder dominant te maken en tegelijk zorgen we er voor dat de andere persoonlijkheden zich gehoord voelen.

Natuurlijk zijn geen twee sessies hetzelfde en is het verloop van de sessie afhankelijk van wat zich aandient. Maar in grote lijnen nodigen we de meest dominante persoonlijkheid (of de persoonlijkheid waar het meeste last van wordt ervaren) uit voor een gesprek. We proberen dan te achterhalen waar deze persoonlijkheid vandaan komt en met welk doel ze is ontstaan. Ik ga dan ook echt in gesprek met deze persoonlijkheid en zij krijgt ook een plekje in de ruimte. Dit geeft aan de coachee vaak al inzicht in de achtergrond van een bepaald gevoel of bepaald gedrag. 

Door het contact tussen de persoonlijkheid en coachee te faciliteren ontstaat er een mogelijkheid om de relatie te verbeteren waardoor er een wederzijds begrip ontstaat.

Een zelfde exercitie kunnen we dan herhalen met een persoonlijkheid die is weggedrukt, of een persoonlijkheid die de coachee graag meer op de voorgrond zou willen zien.

Als vervolgens de harmonie is hersteld, kan de bus weer op weg naar een zonnige bestemming.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wetenschap

Vrijheid ...